Olası bir kaza durumunda oluşan maddi hasarları karşılayan trafik sigortası ve kaskoda önemli değişiklik bugün hayata geçti. Normal şartlarda kaza sonrası araçlar perte çıkarılıyor ve bu tutarlar sürücülere sigorta şirketi tarafından ödeniyordu. Bugün itibarıyla artık hasarlı araçları perte çıkarmak zorlaşacak.
2024 yılında kasko sigortası olan 51 bin 774 araç, trafik sigortası olan 37 bin 777 araç perte çıkarılmıştı. Bir başka deyişle kaskolu her 100 araçtan 4’ü, zorunlu trafik sigortalı her 100 araçtan 3’ü perte çıkıyor.
Genellikle düşük bedelli araçlar bir kazaya karıştığında maddi tazminat tutarı yüksekse sigorta şirketi aracı perte çıkarmayı tercih edebiliyor ya da sürücü ‘kaza yaptım, araçtan soğudum, artık kullanmak istemiyorum’ dediği zaman sigorta şirketi müşteriyi kaybetmemek için aracı perte ayırabiliyordu.
‘SİGORTA ŞİRKETİ İLE SÜRÜCÜ ANLAŞTIĞINDA ARAÇ PERTE ÇIKABİLİYORDU’
Bugün itibarıyla araçların pert olma şartları değişti. Peki yeni dönem nasıl olacak Konuyla ilgili detayları milliyet.com.tr’ye değerlendiren Tüketici Konfederasyonu Sigorta Komisyonu (TÜKONFED) Başkanı Turusan Bağcı şu ifadeleri kullandı: “Kasko poliçesinde bir pert hikayesi vardır. Daha önceden kaskolu araçlar trafikte hasar gördüğünde, kaza durumuna göre bazen hasar %30-%40 olsa bile sigorta şirketi aracı perte çıkarabiliyordu ya da sigortalı ‘bu araç hasarlı ben buna binmem, perte çıkarın’ diyordu. Yani sigorta şirketi ile sigortalı anlaştığında araba perte çıkarılabiliyordu.
‘İHALE İLE PERT KAYITLI ARAÇLAR SATILABİLİYOR’
Genelde bu işi eksperler yapıyordu ancak tüm işler eksper üzerinden yürümeyebiliyordu. Yani sigorta şirketi ile sigortalı anlaşırsa aracı perte çıkarabiliyordu. Hatta perte çıkan bu araçlar için sigorta şirketlerinin anlaştığı ihale platformları vardı. İhale yoluyla bu araçlara fiyat verilip sigorta şirketinden satın alabiliyordu. Sonrasında aracı satın alanlar bu aracı yaptırıp tekrar piyasaya sürebiliyordu.
YENİ SİSTEM NE OLACAK?
Peki şimdi ne olacak? Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) yeni bir düzenleme getirdi. Buna göre hasar gören aracın onarım masrafı aracın piyasa değerinin yüzde 60’ının üzerinde değilse onarım görülmeyecek. Yani aracın piyasa değerinin yüzde 60’ını aşan ağır hasarı varsa bu araç ağır hasar kayıtlı sayılacak ve o zaman perte çıkarılabilecek.
‘YENİ DÖNEM PERT KAYDINDA BİR İSTİSNA VAR’
Örnek vermek gerekirse aracın piyasası 1 milyon TL ise 600 bin TL üzerinde tamir, onarım masrafı varsa bu araç perte çıkarılacak. Ancak istisnai bir durum da var. Aracın şasesi kaydı, takla attı, tavanı arızalandı, hava yastıkları patladı, elektroik parçalar, kritik parçalar hasar aldı. Bu durumda hasar oranı yüzde 60’ın altında olsa dahi yine ağır hasarlı sayılabilecek.
‘ARACI PERTE ÇIKARMAK ZORLAŞTI’
Yani yüzde 60’ın altındaki hasarlar sigorta şirketi tarafından perte çıkarılamayacak. Sigortalı da ‘ben artık bunu perte çıkarabilirim’ diyemeyecek. Bu durum sigortalılarda bir memnuniyetsizlik yaşatabilir. Bu çok suistimal ediliyordu. SEDDK böyle bir düzenleme çıkardı. Artık bundan sonra aracı perte çıkarmak zorlaştı.
‘SİGORTALI İLE ŞİRKETİN ANLAŞMA DÖNEMİ BİTTİ’
Mutlaka aracın değer tespitini eksper yapacak. Sigortalı ile sigorta şirketinin anlaşma dönemi bitti. Peki bu işler nasıl olacak? Tam hasarlı araçlarda hurda tescil belgesi, sigorta şirketine teslim edilmeden sigorta şirketi hasarı ödeyemeyecek.
PERTE ÇIKAN ARAÇ İÇİN ÖDEME NASIL OLACAK?
Aynı şekilde ağır hasarlı araçta trafikten çekilme belgesi şirkete teslim edildikten sonra hasar, sigortalıya ödenecek. Tam hasar ve ağır hasarda hurda aracın satış yönteminde bir değişiklik yapılmadı. Yani sonrasında bu pert araçları satın almak isteyen kişiler bunu alabilecekler. Uygulama bugün itibarıyla başladı.”